Wandeling: El Saltillo

Een wandeling langs waterkanalen, afgronden en metalen hangbruggen die tegen de rotsen aan zijn geplakt.

AFSTAND         : 7 km, 1,5 uur

NIVEAU            : Gemiddeld

ROUTE             :

FOTOALBUM  :

Deze wandeling staat al een aantal jaar op ons lijstje, eindelijk in september 2023 kwam het er van.

De autoroute hier naartoe is al erg mooi: de weg naar Canillas de Aceituno heeft panoramische uitzichten en kronkelt langs talloze (haarspeld) bochten omhoog.

Je kunt gratis parkeren in de krappe overdekte parkeergarage aan de rand van het dorp (aparcamiento público subterraneo) of langs de weg bij de rotonde voordat je naar het dorp gaat.

Zonnebrand gesmeerd, petje en rugzak op, gps opgestart en gaan!

Je loopt vanuit de parkeergarage rechtsaf het dorp in en als je bij een speelplaats aan de rechterkant komt, kun je linksaf de trappen omhoog nemen.

Vanaf hier gaat het meteen al lekker steil omhoog, door de smalle straatjes van het dorpje.

Op een gegeven moment kom je bij een splitsing waar een bord staat met GR 249 Etappe 7, waar je linksaf kunt voor de Maroma-route, voor El Saltillo ga je hier rechtsaf en loop je langs privéterrein, afgescheiden door een hek langs het pad. Het is maar 1 pad, dus je hoeft niet bang te zijn om te verdwalen.

Je ziet al gauw de waterkanalen waar je langs loopt, af en toe oversteekt of zelfs overheen loopt.

Het doet ons een beetje aan de levada’s op Madeira denken.

Je ziet het witte dorpje Canillas de Aceituno in de verte nog achter je liggen, tussen de bergen. De route loopt door een dennenbos en na nog een bocht, worden de uitzichten steeds mooier.

Het pad is hier en daar erg smal, met steile afgronden dus mensen met hoogtevrees kunnen deze route beter links laten liggen. Het waterkanaal is inmiddels vervangen door een lelijke waterbuis, jammer.

Je komt langs een waterreservoir dat bekend staat als El Albercón. Je hebt hier een mooi uitzicht op Canillas en het stuwmeer La Vinuela. Na een klein klimmetje duurt het niet lang meer totdat we de lange hangbrug El Saltillo diep onder ons zien liggen. Fijn dat ze hier een soort van hekje hebben gemaakt: iedereen stopt hier voor de 1e foto van de hangbrug en dan is het toch wel fijn dat er een ‘psychologisch’’ hek staat. We lopen door en komen bij de 1e metalen hangbrug. De uitzichten zijn echt de moeite waard!

Dan komen we op de splitsing waar je ervoor kunt kiezen om de steile afdaling naar de hangbrug ‘El Saltillo’ te doen. Maar steil omlaag, betekent dus ook steil omhoog.

We kiezen ervoor om rechtdoor te lopen waar je mooi uitzicht hebt op de lager gelegen El Saltillo.

Daarna lopen we verder naar de volgende metalen hangbrug en genieten van het mooie uitzicht op het ravijn van de Almanchares-rivier.

Dan is het tijd om terug te gaan via hetzelfde wandelpad. Vanaf deze kant ziet de route er toch anders uit, dus geen probleem dat het een heen-en-terug-route is.

Er volgt nog een steile afdaling over een pad met wegglijdende steentjes, dus blij met de wandelstok!

Na het dennenbos zie je Canillas al snel weer liggen. De steilste afdaling komt nog: die door het dorpje zelf. Eenmaal beneden aangekomen slenteren we door de smalle straatjes, komen we langs de Iglesia de Nuestra Señora del Rosario y San León Magno waar we even de stilte van de kerk opzoeken.

Daarna is het echt tijd voor een drankje en een pitufo dus we gaan op het terras bij Bar El Picota Andaluz heerlijk nagenieten van deze leuke wandeling.